torsdag 11 juni 2009

Korv!!!

Bangers
Äntligen! Jag hade hört om den, läst om den, gått förbi den dräglande många gånger, och till slut igår skuttade jag och barnvagnen de tio stegen ner till Taylor & Jones korvaffär (och -fabrik!) på Hantverkargatan. De har inte tusen korvar men en väldig massa, inklusive merguez och salsiccia, korvar med valnöt och stilton, korvar med anka och körsbär eller vad sägs om choklad och chili? Alla handgjorda och färska förstås. Jag föll för reaktionära smaker som lamm&rosmarin ("wins the hearts of our Swedish customers everytime") och en med fläsk, svartpeppar och salvia (längst upp tv i bilden fö). 

Vi stekte dem och åt med ankfetts-stekt färskpotatis. Smaklökarna sa "ut med ankfett och in med dill!" om nypärerna, men det var nog bara ovana... Om korvarna sa smaklökarna "mer!"  - särskilt lamm och rosmarin doppade i HPsås. Jag ska bunkra inför midsommargrillningen!

Som läsning till middagen rekommenderas varmt "I glansen" ur Andreas Normans diktsamling I dagarnas lutning som inleds :"Ååååh så gott, så fint och verkligen härligt..."och avslutas "så gott!". Jag avslöjar inte vad den handlar om.

2 kommentarer:

  1. Ja, inte utan att man blir lite sugen att gå korvkurs, som sagt. Vore ju inte helt fel att kunna stoltsera med egen sån där, vahettere... Själv bjöds familjen på skändat revbensspjäll som prompt skulle grillas i ösregnet...

    /Mat-Hitler

    SvaraRadera
  2. Jag byter gärna ert ankfett mot vår sunkiga dill nästa gång ni kommer på besök så kan jag bjuda på ankfettsfriterad klyftpotatis till ribsen...

    /Mr One-dish-wonder

    SvaraRadera