tisdag 11 augusti 2009

Gooseberry fool


Mer nostalgi. När jag var 13 bodde jag en vecka hos en gammal dam i ett hus med en fantastisk trädgård i Cheltenham (Där brittisk underrättelsetjänst fö huserar!) i Cotswolds för att lära mig engelska. Jag lärde mig lite engelska, vad en yard är (men inte varför), old fashioned english manners och att älska engelska efterrätter. Särskilt Gooseberry fool. Vad är det? Det är kort och gott: krusbärskräm som man vänder runt med tjock vispad grädde och/eller vaniljkräm. 
Vi hittade vilda krusbär i mängder på en kalkig strand här på Gotland igår, plockade dem  ackompanjerade av A's entusiastiska skrik och gjorde sedan enligt följande...

Recept:
3/4 liter rensade krusbär 
1,5 dl socker
1/2 l vatten
3 msk potatismjöl

Kokas ca 10 min till de blir mjuka. Engelska recept tycker man ska sila för att få bort kärnor och skrufs, det tyckte inte vi. Låt det bli kallt.Vänd ihop det med tjockt vispad grädde och servera i glas med torra goda kakor... Vi hade mandelkakor över från det fantaaastiska Rute Stenugnsbageri (eller "Stureplan" som min kära syster kallar stället). Det funkade bra, funkar nog med andra söta skorpor kakor också, gärna med vanilj till. Jolly good!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar