onsdag 6 maj 2009

Hönsaktigt. (Gumman hade) skor med höga klackar, som gjorde hennes gång litet hönsaktig. // särsk. med syftning på hönsens dumhet: enfaldig, inskränkt; (SAOB)
Pappa köpte höns fryst à 9,90 kr/kg på Sabis på 70-talet, jag köpte en sliten värp(?)höna för 37kr/kg i Hötorgshallen igår – det enda stället jag funnit för denna produkt. Pappa arbetade hårt på AtlasCopco, jag är pappaledig och bloggar när lilla A sover. Och jag tillhör den nostalgiska generationen!

Inte utan ironi kokade jag denna höna i tre timmar med lilla A's halvgnagda morot, lök, lagerblad etc. Plockade den på kött när den var ljummen, kokade fond (+2 timmar), hittade ”currysås” i en daterad kokbok (där det optimistiskt står om konserverade champinjoner och fryst lök. Fryst lök; ”tina löken” Va?!). 


Med fortsatt (och mer och mer välvillig) ironi lagade jag såsen (smör, vanligt gult currypulver, mjöl, fond, mjölk) men ironin försvann som en utvärpt höna när jag smakade. Förskräckt åt jag god, krämig kryddig sås, förvånad läste jag på currypaketet och fann intet av MSG eller annat skumt. Bockhornsklöver! Gurkmeja! Tore Vretman, var är du bland ostronemulsion och vinägersfärer?!

Jag bjuder B och min bror på höns i curry i kväll.

(Vad händer med de andra hönorna som värper hela livet? De värper ca 300 ägg/år 1-2 år sen åker huvudet av och de hamnar...var? Det var max 10st i Hallens fågeldisk. Kycklingfärs? Export till mindre kräsna konsumentländer? Fjärrvärme?)

3 kommentarer:

  1. Försökte leta lite info om höns. Men du har iallafall fler hönsfränder, bror. Lite tips här:

    https://www.flashback.info/archive/index.php/archive/t-624661.html

    /Olof

    SvaraRadera
  2. Alltså, så här är det enligt Svenska ägg och slakteriet i Håkanstorp: I princip alla höns slaktas i H. och 80 % skickas till Tyskland och blir barnmat. UNT hade en mer nyanserad historia (om just fjärrvärme!): http://www3.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=600098,00.html

    SvaraRadera
  3. Det är hårt att vara höna - till och med att bli såld som livsmedel är att betrakta som ett privilegium!

    Dock vill jag som talesperson för hönsen - var tupp i hönsgården i ett studentkollektiv - vända mig emot ordet "produkt". Det handlar om levande väsen, åtminstone före Håkantorp!!

    SvaraRadera