måndag 11 maj 2009

Skördetid i Årstaskogen II


Mer snabbmat från förortsskogens skafferi! Just denna avnjöts med div mixtallrikar från Årstas bästa krog, Palmyra (Grattis Palmyra!!!, av DNpåstan utsedd till Stockholms bästa):

Vårsallad:
2 dl almfrön
1 dl lönnblommor
2 tomater
10 unga kärleksörstplantor
1 dl harsyra inkl blommor

rensa, ta bort stjälkarna på kärleksörten och kasta ev. äldre träiga blad. Skölj gärna det som vuxit på marken, men inte almfrön och lönnblomor - de är för ömtåliga.
sprinkla ev. på lite citron, vit balsamvinäger och olivolja
Blanda och njut.



Harsyra i skog... 













harsyra à la table


1 kommentar:

  1. Låter spännade! Jag som just vann 100 spänn i en vadslagning om att jag inte skulle känna igen blomman som snart skulle visas för mig...och det var, inte ngt mindre än, en harsyrablomma!
    Min vinst skulle jag gärna spendera på Årstas bästa krog ngn vardag mellan kl 10 och 14. Får man sällskap? Guidning? Smaka på vårsallad? /Linda med min lilla H (lilla=sexkommatvåkilo)

    SvaraRadera