fredag 8 maj 2009

Skördetid i Årstaskogen


 
Beväpnad med plastpåsar, picnic-filt och Inger Ingmansons torra men mycket korrekta och välmatade "Kan man äta sånt" gav jag mig ut i förortsskogen. För er som är inne på dagarna kan jag meddela: det är ljusgrönt just nu, särskilt i Årstaskogen; det är vår! 

Med lilla A ("lilla" innebär drygt 9kg) i sele böjde jag mig och sträckte mig efter läckerheter som hängde och växte runt om i markerna. Och utgjorde i omgivningens ögon den kuf/lodis som jag oroligt tittat efter under promenaden. 
Lönnblommor hängde i klasar, liksom härligt yppiga sprängfyllda buntar med almfrön. 

Ingemanson som säger "ät!" om de flesta växter skriver nästan inspirerande om lönnfrön som smakar som bladsallad och lite nöt. Själv gick jag mest igång på de neongröna lönnblommornas honungskrisp, men smaken är olika. Ut i skogen och prova! 

Ett kirskålsfält besökte jag också för att skaffa lunch (det är inte så fett som föräldraledig!). Kirskålen smakar lite selleri fast fylligare. Iallfall, lunch blev det:



Kirskålsomelett och nötig trädsallad
Omelett: 
2 ägg, ett stänk vatten, salt, vitpeppar
lite färsk vitlök
smör (fn åländskt från Cajsa Warg :)
Aji (eller annan tabascoliknande, mitt tips är aji "Tena" från ecuadorianska Olé -säg till om ni hittar det i Sverige!)
3 dl hela kirskålsblad
1 liten lök (varför inte fryst, Bonniers kokbok anno 1983???)

skölj och förväll (1 min) kirskålen, fräs lök, vitlök i smöret. lägg in kirskålen och fräs på låg värme 3-4 min. Häll på omelettsmet, låt stanna och stänk över Aji.

Sallad (det blir en massa nötsmak; mild och frisk (typ omogen hasselnöt) från almen, kraftig från oljan och mullig och bränd från solrosfröna):
3 tomater 
1 dl almfrön
1 dl lönnblommor (ta bort stjälkarna)
1/2 dl solrosfrön
valnötsolja (helst kallpressad från Gruters i Hochdorf...)
vitvinsvinäger +vit balsamvinäger

Lägg tomaterna i botten, övrogt försikgt på och sist e försiktigt rostade solrosfröna. Sprinkla över olja och vinäger och ät genast. 

Smaklig måltid, ut i skogen med er! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar